Slappardag

I dag har det inte gjorts många knop av mig. Jag har slöat, det enda som har skett är att hunden har fått sina fem promenader, Jag har lagat mat, om man nu får kalla makaroner och falukorv för mat,  och så har jag hämtat upp tre glassburkar fulla med kattmat från källaren.  (torrisar, något annat duger inte till celibriteterna)

Katterna och hunden har också slöat. Jag funderar över om det är så att vi är lite väderberoende här i huset. Knoppar in och sover oss igenom regniga dagar. Får väl se till att det inte tar överhanden om det blir en lång rad av sådana dagar.

Jag tänker mycket på en för mig mycket kär och betydelsefull kollega som i dagarna har mist sin fru. Tankarna på liv och död och ensamhet och sorg har varvats med glada minnen som dessa båda vänner har gett anledning till genom åren, Livet är egentligen aningen ojuste, när man blir gammal och behöver sin partner som bäst då kommer döden in i bilden, och det blir en av makarna kvar. Men det är gott att ha och att ha haft vänner som man kan minnas med ett leende och med varmt hjärta.

Sist jag var vid min bästa väns grav blev jag ledsen, det var så dystert där, men några vissna gamla lupiner i en vas, och en massa strössel från nämnda blommor på gräset, jag orkade inte göra något åt det, jag vände och gick, brukar inte göra så, men var och förblev lite för dyster i sinnet.

Berättade sedan för en nära och god vän hur jag kände det, och efter några timmar kom en bild via sms, hon hade satt dit en underbar blomma, och fler hade varit där med blomster, och det såg återigen ut att passa min kompis sätt att vara medan hon levde. Och olivträdet hade fått lite stenar som håller fukt i sin kruka, och det var ju bra,  ( vår invid kyrkan boende kompis hade fixat det där med stenarna, det blir bra när man hjälps åt )

Jag brukar inte haka upp mig på sånt här, än mindre bli ledsen över det,  brukar fixa till det i stället och vara glad över att kunna göra det, men var lite vissen till sinnes och då går det utmärkt att haka upp sig och bli ledsen på nästan precis vad som helst.

Efter att ha fått bilden via sms, så känns glädjen igen. Tack tack tack !

Mja, ingen rolig blogg direkt, men det var ju å andra sidan inte direkt något ämne att kåsera om om man säger så.

god natt från mig och djuren ! 

 

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Slappardag

  1. IngBritt skriver:

    Visst är vissna blommor på en grav så tråkigt. Tycker de som sätter blommor på en grav även ska ha lite ansvar för dessa blommor.

  2. anithakj skriver:

    Bästa Ewa just det där med att blogga är ju att man kan ventilera BÅDE sorgsna och glada och även mellandagar.
    Själv har jag hamnat i ingenmansland när det gäller bloggen MEN en dag så sprätter det väl till i både sinne och fingrar och ” Plötsligt händer det”.
    Ha en fin lördag önskar Dig och Dina fyrbenta vänner.
    ( fotot på XP är sparat för kommande kladdarperiod 😉 )

  3. Catharina Lindvall skriver:

    Roligt och roligt …
    Men dé var livstankar precis som det är; upp och ner.
    Sov och slappa, det behöver vi när livet är besvärligt!
    Själv ska jag göra ovanstående på Wettershus i slutet av veckan.
    Kram kompis!

Kommentera

