Vildgäss och hundskall

I morse var jag som vanligt ute med hunden Simron, och som vanligt var den gamle hunden full av livsglädje och för hans del innebär det att gaffla så att man inte hör något annat. Jag hutade åt honom och muttrade något om att han inte kunde höra ”pippifåglarna” om han skulle skälla sig igenom promenaden. 

Simron tystnade och jag fick för det där med fåglar. I samma ögonblick som hunden stängde av sin konsert så hörde jag dem, det välbekanta ljudet av flygande gäss. Jag lyfte blicken och fick se fågelsträcket. Ljuvliga underbara upplevelse! Tänk att en gång till i livet fått hälsa detta ljuvliga vårtecken. Gässen flög norröver allt medan jag gamla kärring hojtade till dem att de var välkomna. Grannarna struntade jag i.

Senare på dagen var jag på ”stråförkortninsenheten” och blev klippt, så nu är det vår även om det drar kallt kring öronen,

Det blir säkert många bakslag innan den riktiga våren är här, och då menar jag den vår som gör att jorden får betingelser att bli förberedd för sådd.  Men jag har sett vårens förelöpare, vildgässen flygande i sin oliksidiga plog. Och jublet för livet stiger inom mig. Jag är nordbo med inbyggd längtan efter vår och ljus… 

SNART !!!! 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vildgäss och hundskall

  1. Laila skriver:

    Det börjar kännas i kroppen att det börjar bli vår för knoppen 😀

  2. Catharina Lindvall skriver:

    Jaa! Det var ett vårtecken! Så´nt vill man höra och se!
    Kram

  3. Karin Sundell skriver:

    Längtar efter våren jag också och den kommer

  4. Inga Torsmark skriver:

    Är man hundägare så kommer man närmare naturen på något vis. Ser de småtecknen eller hör dem.

  5. kristina77blog skriver:

    Det märks, människor börjar hälsa igen när man går förbi 😄😄

Kommentera

