Livet är inte lätt….

…. inte någons….
Det här är katten XP som funderar över tingens ordning och dagens händelser i synnerhet.
I går började det, närmare bestämt i går kväll. Huset missionär, den smala matten, kom med nageltången och for över oss alla tre kattdjur som om körde hon en häcksax. Jag gillar inte sånt, det brukar peka på något ännu värre, och så även denna gång. Hon tog fram bommullstrissor och gjorde rent våra öron också. Synn om Ixus, hans öron var lortiga, inte mina så mycket. Och den där siamesen Kattja hade ju vi båda bonnisar hållit ren, så hon var OK. Så vad skulle hända nu.
Jo DET fick vi reda på i dag mitt på dagen, först tyckte vi det var roligt, för våran gamla kompis Lola kom, men inte kunde vi ana att hon hade tänkt hjälpa våra mattar att transportera oss till veterinären. Vi skulle stickas, vaccineras heter det visst.

Så anträdde vi färden i en fin bil. Men säg den glädje som varar. Kattja kan ju aldrig hålla tyst. Hon skrek som om hon hade betalt för det per decibel. Vi andra båda, IXUS och jag XP jolmade med lite försiktigt, för vi insåg tidigt att det skulle bli vackrare sång med en liten doakör i bakgrunden. Och kan ni tänka er. Människorna uppskattade det inte ett enda dugg, vare sig oljudet eller våran lite mer tystlåtna skönsång.

Vi kom i alla fall fram till kliniken helt oskadda trots att färden gick fort genom stan. Vi bars in i sedvanlig ordning, först Kattja vilt skrikande så att allt annat stannade av, därefter kom vi i varsin bur, (vi har fått nya sådana så att vi slipper att trängas i samma) Missionärsmänniskan sade till ett fruntimmer att nu var vi där, precis som om inte hörde det ( hmmmmm)
Vi blev i alla fall placerade i en särskild hörna i väntrummet så att vi inte skulle störa så mycket (tror jag) Vi behövde inte vänta så länge. för ingen stod ut med oväsendet Kattja förde.

Hade jag vetat vad som väntade så hade jag vägrat att stiga in i buren där hemma. De stack oss i nacken i tur och ordning. Först ut var IXUS, och han spann lite generat. Sedan var det min tur, och jag har ju lite värdighet jag, så jag molteg, inget fjäsk här inte. Så vad det då dags för det stoooora mumret Kattja.
Hon kom ut ur buren och hälsade med högljutt spinnande och fjäskade för den där människan som hette Vetlinäl eller nåt sånt. Hon skyr inget den kattan, hon kastade sig uppåt framsidan på den där människan och spann så det dånade. Men tji fick hon, hon blev stucken i alla fall hon också. Och fruntimret Vet tyckte att det var sååå trevligt med en vänlig katt, precis som inte vi Bröderna johansson af Rannäs hade varit mycket exemplariska och förebilder för hela kattsläktet i vårt stoiska lidande.

Vi fick i alla fall åka hem till slut, och det gick bra, Lola försvann (tyvärr, för vi ääälskar henne) och då fick Kattja ett generalspel, hon for runt och kollade hela lägenheten så att allt fanns där det skulle. (vem skulle sno våra fattiga prylar, några liggplatser, två kartonger, och några matskålar.)

Ja nu vet ni hur jag och vi har haft det. Vi gick i alla fall och lade oss, Kattja fick fortsätta att fjanta runt i lägenheten, och människorna fick middag, dock inte vi.
Ja förresten vi FICK en påse med kattmat för lite tjocka katter på kliniken, de var bra som godis sade dom. Får se hur det är med det när vi någon gång framöver blir bjudna.
Mjau och tack från mig
XP

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Livet är inte lätt….

  1. Inga Torsmark skriver:

    Texas här! Hej broder!! Ja det är inte roligt med vet besök. Jag blev inlagd en gång. De var snälla men jag vägrade äta. Det sövde ner mig och spolade näsan har matte sagt. Till sit fick jag komma hem. Oj vad lycklig jag var!!

  2. irisnilsson skriver:

    Jadu XP, du har i alla fall dina mattor, mattar? hemma, du skulle bara veta hur jag har det! När jag kommit över chocken ska jag försöka beskriva elendet här. Du kan aldrig ana… Hälsn. Märta

Kommentera

