Liv med tro

I dag fyller en viktig del av min inre människa 50 år! Så länge sedan är det sedan jag en förmiddag upplevde att Gud kom in i mitt liv. Jag hade länge brottats med trons frågor i mitt liv, och det hade varit ganska kämpigt, men den här förmiddagen satte jag ifrån mig högaffeln, (jag höll på att vräka ner hö till hästarna) böjde mina knän där i höet och bad Gud att ta hand om mitt liv i Jesu namn-

Det förunderliga inträffade att jag fick en djup inre frid som jag häpnade över. Inga märkliga upplevelser alltså, men det där räckte mer än väl för mig.

Vi har vandrat tillsammans sedan den dagen. Livet har inte alls varit lätt och tron har prövats många gånger. Livets smällar har då inte gjort mig till en bättre människa som förstår andra bättre bara för att……  men jag har lärt mig att jag är inte utlämnad åt ett oblitt öde när jag lever livet i Guds gemenskap. Jag har lärt mig att det är värt att ge detta vidare till den som söker det

Jag brukar inte fira sådana här dagar, men i dag kunde jag bara inte låta bli att markera det största som har häntmig. Månaderna och åren strax efter den här händelsen blev tuffa och jag trodde många gånger att allt hade gått åt skogen, men så var det nu inte.

I bakgrunden till allt det här, för mig omvälvande skeendet, finns två goda vänner som delade med sig av sin tro. Dem är jag tacksam till tills den dag jag tar mitt sista andetag. Den ene är redan framme i Guds värld, den andra lever kvar ibland oss.

Till dem och till vår Herre säger jag denna dag, Tack för livet!

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

