Stackars lilla katt

Här om dagen fick jag en liten inspiration till några rader här. Kattja förstås, vem annars.

Annars har det varit så att jag har saker som fyller mina tankar och känslor så pass mycket att jag inte gärna kan skriva om dem vare sig här eller någon annan stans. Jag återkommer när livet är mer normalt.

Men så tillbaka till den stackars lilla katten. Jag kom in i mitt rum lagom för att se Kattja ramla ner från bokhyllan (ganska högt upp) och hon drog med sig så mycket som fanns i hennes väg. Jag blev tvärsur och röt i. Kattja kom och ville göra allt gott igen, men jag var så sur att jag inte svarade på inviten utan nonschade henne totalt. Resultatet blev en mycket ledsen katt, hon gick raka vägen till kattkorgen och lade sig och stirrade in i väggen och så låg hon fortfarande, orörlig, efter en hel timma. Tala om att regarera…..

Vi har aldrig sett henne göra så, men å andra sidan kunde ingen av människorna i huset enrinra sig att vi hade varit osams med henne för något så där påtagligt, så vi hade väl inte haft chansen att se detta så att säga. Hon såg så ensam och liten ut, okontaktbar som hon var. Det tog lite tid innan hon vågade lita på att vi menade allvar när vi återigen var vänliga mot henne.

Observera, jag gapade inte och skrek som man kan få för sig att göra i en del situationer, jag bara röt i helt kort och demonstrerade att det där tilltaget gillade jag inte, Och det lilla djuret blev alldeles ifrån sig. Jag har sett katter sura förr, men det var inte så, hon var bara ledsen, hela hennes kroppshållning vittnade om det.

De är inte helt olika oss, djuren. Må vi ha med det i vår tanke när vi lever med dem, de känner och förstår mer än vad vi många gånger tror att de gör.

Nu är vi helt kontanta igen, hon visar återigen sin underbara tillit och vänskap, och jag hoppas att jag visar det samma tillbaka. Vi levande varelser behöver varandra.

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

