Vi har en sur katt

Vår snälla söta alltid tillgängliga vänliga katt IXUS har blivit en sur och vresig herre. Vi känner inte igen honom, Den enda han är som vanligt emot är siamesen Kattja.

Om det finns orsaker till hans beteende, ja helt säkert, vi tror oss med 101 % säkerhet veta vad.

I lördags var vi borta nästan hela dagen, vi var på ett dop, och var med om det fantastiska att få döpa lilla Ida som hon heter. Hemma fick vi ju lämna djurgänget. Kattja och Ixus var på mitt rum, och hunden och XP på annat håll i lägenheten, detta för att det inte skulle bli gruff.

Vi märkte inte någon större skillnad på katten när vi kom hem, så var vi då hemma på söndagen och vilade. På måndagen startade vi upp vid 10 tiden, var hemma en kort sväng mitt på dagen och åkte sedan iväg igen för att jag hade tid hos fotvården. Det var återigen mörkt och kväll när vi kom hem, och hemma fanns tre glada djur och en som var suuuur. Han visade det först genom att klå upp sin bror och därefter tjura mot mig.

JAg trodde att det skulle ha gått över tills i dag, men icke sa Nicke, IXUS har surat hela den här dagen också, mest gentemot mig. Kommer jag in i rummet så lyfter han inte blicken när jag pratar med honom, han låtsas sova, är som en bräda när jag klappar honom, han är sur mot sin bror och älskvärd mot Kattja, tvättar henne och är allmänt go, och lite halvt vänlig är han gentemot husets missionär. Det är jag som är maran i hans liv.

Jag bjöd på glass och det var gott ända tills han kom på vem som satt fram fatet till honom, då avgick han. Luften omkring honom är kylig och avståndstagande. Att vara borta en dag går alltså an, men två hela dagar gillas INTE. Så har aldrig någonsin någon av våra katter betett sig, men nu så har vi fått pröva på det.

stackars XP får däng så fort han visar sig, så han är inte direkt glad han heller, men han är med oss i alla fall.

Så nu vet ni, har ni en snäll och go katt, så gå för allt i världen inte till barndop, ”Fruntimmer funderar grupp” eller till någon vårdinrättning. Ät definitivt mat hemma inte på Pizzerian. och för allt i världen fjäska er halvt ihjäl inför katterna när ni kommer hem, någon kan ha blivit suuur.

 

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vi har en sur katt

  1. Inga Johansson skriver:

    Ojojoj, hoppas han inte är alltför långsint utan att han kommer över ”sveket” rätt fort. Ge honom en kram och hälsa från mig att han ska sköta sig.

  2. Hjärnkompisen Maria skriver:

    Men jag blir ju precis likadan när min kära make är borta för mycket …Inga konstigheter, alltså – IXUS beter sig fullständigt normalt. 🙂

  3. dalkulla65 skriver:

    Jaha men så fick du också känna på hur det går när man lämnar katterna för länge!

Kommentera

