Köttbullar och mos på IKEA

Så har vi då varit ute och ränt igen, jag och husets missionär.

Vi blev tvugna att infinna oss på sjukhuset för provtagning gällande min eländiga sjukdom som jag burit på i över 21 år vid det här laget. Den krånglar. De kallar mig till koller oftare nu för tiden. Hade vi inte kollat upp när proven skulle ske, så hade jag kommit dit om en månad enligt de gamla planerna.

Jag träffade husets bästa ”stickerska” ett stick rakt in och hon fick en massa rör fyllda och jag frustade lite nervöst, ”du var inte dålig du” (det brukar ta en fyra fem försök innan de får några droppar i vanliga fall)

Vad gör man då när man blivit punkterad och tömd på en massa blod. Jo man börjar längta efter lite mat, Det blev Ikea, för jag har tappat aptiten sedan ett halvår tillbaka och det är bra dumt att betala för mycket för något som man inte orkar äta upp. Alltså det blev snikvarianten Köttbullar och mos.

Ibland undrar man lite över det man ser, speciellt om man sitter på ett matställe, och för all del, över det man hör också.

Jämte mig satt ett par och åt, de hade tydligen inte mamma med sig (hon som brukar plocka undan disken ni vet) De bara reste sig och gick och lämnade sitt äckelgods kvar till mig att sitta och nosa på.

En bit längre bort satt den lite förmögnare sorten och skroderade om sina aktier så att det hördes över halva matsalen. Maken till röstresurser hos den ena gubben alltså……. Men de var inte finare än att de åt samma snikvariant av middag som jag, och när de skulle gå plockade en av dem fram servetten och snodde in kvarvarande köttbullar i den och lade dem i handväskan. Jag tappade nästan vett och sans. skrattet bara bubblade i mig.

Därefter uppenbarade sig en snygging i uniform, en militär, med mössan så snyggt fastklämd under axelklaffen. Han vände och gick till spegeln och snyggade till sig ytterligare innan han gjorde definitiv entre på detta flotta hak. Då med mössan nedtryckt på huvudet och hakan framkörd, Jooo men han var snygg. Det såg till och med jag gamla kärring trots dåliga glasögon.

Nu är det dags att summera sådant som jag inte vill skriva om på bloggen, och så – försöka att sova några timmar.

Ha det bra alla, var försiktiga om ni lägger varma köttbullar i handväska, Ni kan vara iaktagna 🙂

 

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Köttbullar och mos på IKEA

  1. irisnilsson skriver:

    Plats för dagens skratt ewa 😀 😀

  2. Marita Hagelvik skriver:

    Trevligt att börja dagen med din roliga text. Det är roligt att titta på hur andra människor beter sig……….det brukar jag också göra men jag kan inte i ord beskriva vad jag ser så att andra ser samma sak. Det kan du!

Kommentera

