Det är vackert

Tänk vad vackert vårt land är. även på hösten när regnet vräker ner. Färgerna blir dova och intensiva på samma gång, Jag njuter intensivt av hösten oavsett väder. Snart kommer vintern med sitt enahanda gråa eller vita. Men det här, som vi upplever nu, det är rena färgfrosseriet, rena njutningen.

Det enda tråkiga med hösten är  att den numera påminner mig om mitt eget livs höst. Den hösten är inte så färgrann, inte så intensiv inte alls sprakande till sin natur. Den är avtynande, antingen jag vill det eller inte.

Men livshösten andas vila, eftertänksamhet, mättnad och i och med det också glädje.

Livet har sina goda stunder hela vägen, precis som årstiderna vi upplever. Jag har redan börjat att längta till nästa vår, längta till den späda grönskan, och sedan den där exploliva kakfonin av olika gröna nyanser.

Hela naturen är i föryngring och vånda, och så var det med oss i ungdomen, vi utvecklades, exploderade av kraft och liv.

Sommaren är enligt mig ofta aningen för varm eller som i år för blöt. Den är aldrig ritkigt bra. Kanske är det så mest för att vi har längtat så innerligt efter den och allt vad den har att bjuda. Dagarna går alldeles för fort och snart är min ljuva sommar förbi. Precis som tiden mitt i livet då man knappt hinner att känna att man lever på grund av allt liv omkring.

Det är en årstid kvar, jag började med hösten så nu hoppar jag till vintern, det frusna, kalla hårda. dit jag inte längtar någon gång. Så är det med livet också, det stundar en tid jag inte längtar till, tiden då allt läggs ner och ser ut att inte finnas mer.

Men så spritter det till i mig, döden är inte det sista, döden är slutet här men början till något nytt något okänt något som skall utforskas, Liksom vintern tvingas föda våren så tror jag att döden får lämna ifrån sig makten till livet. Ett liv jag ännu inte känner men anar att det finns där.

Här skall levas!!!!!!!!!!!

Oj då höll den gamla pastorn andakt nu igen. Nåja, ni får ta´t

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det är vackert

  1. Carin skriver:

    Det var en fin liten predikan, tycker jag! Önskar Dej en trevlig helg! Kram!

  2. IngBritt skriver:

    Håller med Carin, många tänkvärda ord.. Hoppas på fina och avkopplande dagar i vackra Skåne..

Kommentera

