I dag en ljuvlig dag

Den här dagen har bjudit på sol och flera plusgrader. Detta fick mig att ta ut elopeden Ossian och köra en runda och se mig om i samhället. Solen värmde ljuvligt i ansiktet och människorna jag mötte såg vänliga och glada ut. Tänk vad lite blå himmel och några plusgrader kan ställa till med 🙂

Jag hade inte varit ute och kört på det här sättet sedan juldagen eller vad det var för dag i den vevan. Frihet är ett underbart ting när man inte längre har den så given, att kunna ta sig iväg själv är ljuvligt.

Senare på dagen körde jag ner till Slättenkrykan för att vara med om bönen där, och det kändes bra att inte behöva anlita både bil och förare för den lilla turen.

Tänk vad mycket det var man inte visste när man var yngre, inte skulle man bli så här när man åldrades, nä då, man skulle vara pigg och glad pensionär som skrev böcker och predikade lite nu och då när de yrkesverksamma pastorerna var lediga. Tji fick jag. Nu är jag bara GLAD pensionär, och det är inte illa det heller. Det är faktiskt en livsgåva det också.

Att åldras är ganska intressant, fast det är mångtydigt, de tilltagande grå färgerna i håret är intressanta att följa, likaså rynkorna i ansiktet, Jag börjar bli alltmer lik mina gamla fastrar, och de var inga skönheter de heller. Att få allt svårare att gå är intressant att följa på ett annat sätt, det är inte trevligt att ha ont, men jag följer utvecklingen med intresse i alla fall. Den kanske värker över så småningom, om jag än inte kan springa mer så kanske jag kan sova smärtfritt. VEM VET, jag väntar och ser. Det är också intressant det där med ålder och tilltagande vishet, Det är en överdrift om något, jag tycker att jag har större mått av tilltagande galenskap än någonsin. Jag gör grejer för att det är roligt mycken oftare nu än förr.

Nackdelen med åldrandet är ju att man till slut hamnar i dövarvet, Jag är för levnadsglad för att tänka mig det. Så jag LEVER allt vad jag kan precis som jag alltid har gjort om än lite mera sakta och med ändan i sätet på en eloped. Jag vill le mot livet som Gud har gett mig, fröjdas över det trots alla insulinsprutor och kryckor. Livet är en gåva. Det går inte i repris enligt min tro i alla fall.

Vill du leva glad, se då dina svårigheter i vitögat en stund, ärligt och rakt på, fundera på dem en liten stund och tyck synd om dig, MEN LÄGG FÖR HELA FRIDEN UNDAN DEM SEDAN, OCH PLOCKA INTE FRAM DEM IGEN. De gör sig påminda mellan varven i alla fall, så mellan de tunga stunderna  –  Lev och var glad !

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I dag en ljuvlig dag

  1. Inga Torsmark skriver:

    Tack för dina visa ord!!

  2. Carin skriver:

    Det var ord att ta till sej och begrunda! Tack!

Kommentera

