Du är älskad för din egen skull…

Så sjöng och så sjunger vi fortfarande i en sång i våra kyrkor. Men hur är det, är det sant???

Man brukar svara mig att Gud naturligvis älskar oss, och så långt är jag med, men jag undrar allt som oftast hur det står till med hans barn här på jorden , är dom färgade av vad deras Fader tycker och tänker om människor. Har dom plats för alla, för de svaga, för de sjuka, för dem som har svårt att hålla sig på den smala vägen. Räcker kärleken till för dem också?

Jag tror att min undran är befogad. Vad tror du?

Allt skulle ha varit så annorlunda om det stod så till med oss att kärleken till medmänniskan stod högre än versamheten osv.

Det är svårt att älska människor i alla situationer, det går inte att sitta och gulle tycka om alla, det bara inte fungerar, Men kärleken, Guds kärlek är större än så, och handlar inte om mjäkighet. Kommer människor i något som åtminstone liknar förstugan till den kärleken när de möter mig,  Frågan är sannerligen befogad. Jag är människa med fel och brister och lite lite av det där andra jag borde vara full av.

Kärlek föder kärlek, jaha – och!!!!!

Du är älskad för din egen skull, du är värdefull som den människa du är, du är älskad i Guds ögon vare sig du duger i människors ögon eller inte. De orden får jag nappa tag i ibland när livet känns tvärs emot. Jag behöver inte slå orden i huvudet på min medmänniska, jag behöver dem så väl själv.

Men övriga männirksor omkring mig är av samma sort, den ofullkomliga sorten. Vi behöver alltså ta till oss lite av det här i mån av förmåga att kunna ta till oss. Vi mår bättre då i alla fall, något lite i alla fall, och tidvis.

I stället hör vi kraven från andra människor, eller hör samma krav ropa inifrån oss själva beroende på uppfostran och etisk medvetenhet. Tänk om vi kunde lägga av oss alla borde, måste och kunde, vara glada och lyckliga över att ha ett liv att leva. Livet är ju egentligen en höjdare. Du är ju älskad för din egen skull!!!! För att du är du, med allt vad det innebär.

 

 

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Du är älskad för din egen skull…

  1. Uno skriver:

    Kloka och tänkvärda ord.

Kommentera

