Snart en till

Det verkar som att Siamesen Kattja påverkar allt och alla i sin omgivning. Henns personlighet är stark, och nu har bonnkatten IXUS blivit allt mer siames till sitt sätt att vara. Han går omkring och småpratar. han sover tillsammans med Kattja på siamesvis kind mot kind. Han är i allt hennes skugga och spegelapa. men NU börjar Katten XP bete sig på samma sätt, Vi skojar här och säger att vi har två siameser, en chokladfärgad och en svart och vit, samt en kandidat för att bli siames.

De ser roliga ut de små liven där de försöker överträffa varandra att vara siameshonan till lags. Det kämpas om att få ligga vid hennes sida, att få hålla om henne och slicka henne, att bära leksaker till henne. Och ser dom henne inte i närheten så skriker de högt och ljudligt efter henne och hon bokstavligt talat struntar i det och sover vidare där hon befinner sig.

Undrar just, är vi människor också sådana, Vi vill inte vara det, men hur är det?  Jo till viss del delar vi väl det beteendet, inte så att vi blir siameskatter men vi har lätt att ta efter varandra, det uppstår masspykoser ibland oss osv, Sådant som förklarar mindre fördelaktiga händelser i historien vad människor anbelangar. Vi tror oss vara fria, vi tror oss om att göra som vi vill etc, men det är bara en liten del av sanningen. Vi är en produkt av vårt arv, av vår tid, av vårt sociala sammanhang, av våra förälskelser och religösa och politiska företeelser i vår tid. samt av mycket mycket annat. Vi har tur om vi är OK.

Många protesterar inför påståendet, men likväl måste de hålla med om att det ligger något i det. Vem av oss har inte, för att nämna något, börjat gilla en viss typ av musik, eller en viss maträtt bara för att någon för oss mycket kär person tycker om den. Vem av oss har inte börjat skälla över en folkgrupp eller granne bara för att andra i vår omgivning gör det.

Var går gränsen för oss, och vad kostar det att sätta ner foten, bromsa och vara sig själv. Hur många år skall vi leva för att inte mamma skall påverka oss in i märgen t ex. Nja livet är inte lätt, och jag är den jag är på grund av att jag har levt där jag har levt tillsammans med de människor jag delat hus och bröd med.

Jag tror att jag är min egen, tills jag märker att min gamla mammas värderingar, eller min moster Kojes handlingar går igen i mig också. Ibland ler jag med värme, ibland blir jag arg på mig själv. Och mina fastrar går troget igen i mig, hehehehehe, på gott och ont. En lärare i skolan påverkade mycket av min livssyn, en fattig kompis också.

Jag är pastor, dock utan miljöpåverkan trodde jag tills här om dagen. Ingen i min släkt har sådana ideer, inga kompisar hade det heller, och i skolan fick jag lära mig att det var sagor och fantasier osv,  Men vad då, då är jag ju helt fri där då, Nä inte alls. Jag mötte vänner som kom att betyda mycket för mig, och mitt liv ändrade inriktning. Jag drogs mot det kristna budskapet, drogs så starkt att det övermannade mig.  Men detta har jag varit lycklig över hela livet och är än. Det var det bästa som har hänt mig. Men i hur hög grad jag jamar fram vad frikyrka och kyrka gett mig och vad är mitt eget material helt och hållet, ja det är en annan fråga.

Jag har gjort som den svarta katten, jag har bytt sida, och jag trivs på min sida, jag känner mig fri, kanske just på grund av den frihet som ramarna i livet ger. Dom är inte bara av ondo ramarna.

Oj nu har jag visst predikat igen, förlåt, det är en yrkesskada. Men vill ni ha´t så ta´t.

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Snart en till

  1. IngBritt skriver:

    Tänkvärda tankar !!!!

Kommentera

