skall försöka…

Det är inte lätt, men jag skall försöka att beskriva de senaste dygnens händelser för er som brukar följa min blogg. Ni är ju några stycken som gör det.

Det är inte lätt att vara på begravning för sin bästa vän genom livet.  Det var jag i går. Ros-Mari och jag lärde känna varandra när vi var 10 år gamla, och nu var vi båda äldre och lite slitna av livet. Hela livet har vi haft kontakt med varandra och de stunder vi har mötts har varit stunder av glädje och samhörighet.  Ros-Mari dog mycket hastigt den 1 dec, ingen väntade det, men så blev det. Hon satt vid sitt köksbord när uppbrottsordern kom, så fann henns make henne vid middagstid.

Jag har fasat en hel vecka inför begravningen. Den skedde i Gustav Adolf kyrkan i Helsingborg, det är en vacker kyrka, kyrkan var fortfarande julpyntad med allt vad det innebar, och jag log lite, det skulle ha passat Ros-Mari! En underbar liten präst, en tjej på 28 år Officierade, och hon gjorde det väldigt bra. Hon hade skaffat sig insikt om VEM det var hon höll begravningsakt över.

Musiken var vacker, fast den höll på att slå omkull mig, jag kände ju orden i den  så väl, och det stämde så väl in på min vän. Och så var det rakt igenom, det var ett värdigt avslut i allra högsta grad. Och ute sken solen från klarblå himmel, Stormvindarna kände vi inte inne i kyrkan.

Vi var med närmaste familjen och fikade efteråt, sedan drog huset missionär och jag iväg till Olympiakiosken och  köpte Korv med hemlagat mos. Det var en värdig begravningsmiddag i vårt tycke. Det var kiosken där Ros-Mari Bert Berne och jag brukade handla när vi var barn och ungdomar. Den naturliga mötesplatsen i glädje och sorg. Den förblev det alla åren igenom. Och nu avslutade vi Ros-Maris begravning just där. Lite orginellt kanske, men för oss kändes det rätt.

Det var bara en hake med Helsingborgsresan, och det var stormen Emil. Om ni tyckte att det blåste i småland så…………  ja det fanns inte mycket till motstycke, det blåste 24 sekundmeter och vad det var för kraft i vindbyarna har jag ingen aning om. Vi FRÖS!

Vi bodde på vårt stamlokus i Höganäs utkant, nere vid havet. Och milda makter säger jag bara. Vi hade ett rum mot havet,  och oj vad kallt där var när vi kom, ett element gjorde susen däremot.  På toan var det kallt så att man huttrade redan innan man gick dit. Hade jag behövt duscha så hade jag förblivit lortig, det lovar jag. Sedan skall vi inte tala om hur det var nere vid stranden. Här fanns det inte en människa som påstod att det inte var vinter. Det var bara någon plusgrad och sådan blåst att det nästan gick rakt igenom en. Men JAG HAR ÄN EN GÅNG UPPLEVT MITT HAV!!!!!

Utöver närheten till det hav som har varit med så många gånger i mitt liv när det har varit svårt, (där har jag suttit och tänkt ibland) , så är det billigt att sova där, så det passade vår plånbok också.

Nu är vi hemma igen, kom hem vid 13.30, vi körde under hårda vindar och fallande temperatur, snön kom tät ibland, men vi klarade oss fint hela vägen hem. I radion hörde vi att man hade fått stänga Örestundsbron några timmar på morgonen och förmiddagen just på grund av de där vindarnas kraft, fortfarande 24 sekundmeter.

Orkade du hänga med ända hit, så tack

vi hörs

 

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till skall försöka…

  1. Inga Torsmark skriver:

    tack själv1 Läste det fina orden11

  2. IngBritt skriver:

    Fin redogörelse och tack för den !!

  3. dalkulla65 skriver:

    ja du ewa det är inte lätt med avsked. Jag hade en halvtimme instängd i stillhet härhemma i går , med tänt ljus och tankarna hos min kusin i kyrkan uppe i Ludvika där han fick sin sista ceremoni i går förmiddag. Sånt är livet.

  4. Marita Hagelvik skriver:

    Skönt att resan gick bra – tänkte på er hela dagen. Bra berättat Ewa. Kram Marita

Kommentera

