I dag för 45 år sedan

Den första advent för 45 år sedan tillträdde jag på darrande ben min första tjänst som förkunnare. En tjänst jag kom att stanna på i tre år. Det var en rejält spännande helg, två gudstjänster skulle jag predika på, och huvudansvaret hade jag aldrig tidigare haft. Människor kom i en lång lång rad till båda platserna. Jag predikade, och de såg inte ut att lida allt för hårt.

På den första platsen satt man och väntade och väntade, man väntade på en kantor sade man, och för all del, även jag tyckte att det var trevligt med musik till unisonsången, det är tufft att sjunga adventspsalmer i torre så att säga.

Det gick mer än en kvart utan kantor, men sedan började det slamra i dörren och alla lyste upp, så jag förstod vem det var innan varelsen med gitarr under armen trädde in. Oh lala, kanske skönsång till gitarr tänkte jag.

Så vidtog en lååång stund av stämmande utav nämnda gitarr, och till slut så…… denna kantor började spela i en dur och sjunga i en annan, Än i dag efter 45 år beundrar jag henne för detta, det vill till en viss musikalitet att behålla tonen i ett sådant läge, och DET klarade hon galant.

Predika, hur den gick, ja så bra det bara kunde gå. Jag hade massor av bibelversar i bakjuor så att säga, och behövde inte använda någon av dem. Förkunnare förblev jag tills sjukdom stoppade mig 30 år senare och jag älskade min uppgift. Hade jag fått leva en vända till, så hade jag valt samma yrke. Numera är det inte så ofta jag säger något offentligt, och tur är väl det för dem i bänkarna.

Hur jag firade denna dag?  Ja det kan jag tala om, jag firade den genom att INTE gå på gudstjänst, jag tog ut mig dagen innan så det fanns helt enkelt inte ork över till denna för mig viktiga dag. Man lär sig aldrig.

Men som ni kanske förstår, kan jag minnas min tjänst för Gud med glädje! Och glatt mig har jag gjort denna 1:a advent.

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

