Hemma igen

Nu har vi kommit hem igen. Jag sitter vid datorn med trötta öron, grus i ögonen, och leende från öra till öra.

Vi har varit på chatt träff i Västervik och träffat chattkompisarna som vi känner sedan åratal tillbaka och har träffat många gånger i verkliga livet, och alltid har det varit lika roligt. Vi blev inte besvikna i år heller.

Vi har pratat och skrattat och ätit tillsammans, vi har rest runt och besökt alla möjliga platser med och utan serveringar, vi har tittat på stoooora höns och letat efter långsvansad katt utan framgång. Vi har känt vänskapen oss emellan och mått gott. Omsorgen om varandra är stor i den gruppen, och det är underbart att ha den. Så länge någon av oss lever och kan prata så, har man människor som står en nära, för det är nog så efter alla år att ingen utom den allra närmaste kretsen känner en så bra som de här chattkompisarna gör.

Vi hade vilda planer på att besöka någon datorbutik, tänk er 10 – 12 damer i 70 årsåldern, kliva in och sätta datorförsäljarna på det hala, vår sammanlagda kunskap på datorområdet är ganska omfattande kan jag berätta, en av oss till och med bygger sina datorer själv 🙂

Vi har sovit på Västerviks gamla fängelse som byggts om till hotell, man kan få sova i de gamla cellerna (väl i ordninggjorda) eller som vi gjorde dela på en lägenhet. Vi sov i sängar och vi sov på madrasser på golvet, och humöret var i topp.

Sista kvällen vi var samlade tog min trötthet överhanden. Jag satte mig i en soffa med utsikt över de övriga som satt kvar vid matbordet och pratade. Jag lyssnade till dem så gott det nu går med min dåliga hörsel, och jag kände en oerhört tacksamhet över att få vara en bland dessa underbara människor. (till nästa eller nästnästa chatträff är vi väl fler hörselskadade med och utan hörapparater, det kommer att sluta med att vi sitter med varsin dator i samma rum och chattar med varann, saliga över att kunna ses och få se skratten i verkliga livet)

Min trötthet uppmärksammades flera gånger, och jag kände mig förstådd som alltid i denna grupp av människor.  Tänk att vi har pratat om glatt och sorgligt med varandra så länge, en del av oss i 12 år och mer.

Jag kan inte tänka på årets träff utan att le brett. Den var underbar. och vilket hästjobb de hade gjort som hade ordnat allting åt oss. Tack vänner, jag vet att ni kommer att läsa det här så jag bara tackar på!

Sista natten fick vi äntligen tyst på vår gnísslande dörr!

Man kunde inte ens gå på toa utan att väcka minst 4  eller 5 personer. Men sista kvällen hittade husets missionär en burk vaselin och smorde gångjärnen till dörren och tänka sig det blev tyst , man kunde smyga sig ut och in ur rummet som en ande i filt tofflor 🙂

Nu skall jag njuta av anat på internet en stund, det är ju inte lönt att tro att man kan chatta med kompisarna, just nu sitter de som stannade kvar i västervik och käkar surströmming. Det kan väl inte direkt ses som sällskapsvänliga dofter, men tankarna går till dem i alla fall, och nog syns vi väl endera kvällen igen.

God natt alla!

 

 

 

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hemma igen

  1. Inga Johansson skriver:

    Tänk så roligt man kan ha på långa avstånd och ännu roligare blir det förstås då när man möts irl. Nu kan jag tänka mig att du behöver vila ordentligt, ligga där med ett leende och klappa katterna. GBU

  2. Carin skriver:

    Håller med om allt Du skriver, det var en underbar samvaro o gemenskap mellan oss alla! Och minnena finns kvar!

  3. Inga Torsmark skriver:

    Nu är det bra att vila upp sig några dagar! Texas hälsar tillKatja!!

  4. irisnilsson skriver:

    Jag är så glad att vi lyckades genomföra det och allt tycktes ha fungerat väl. Tack vare den fina hjälp jag fick från två ”husor” i gruppen som anlände dagen innan och åkte hem dagen efter så var ingenting jobbigt trots att det var mycket jobb. Detta lever vi länge på!! Tack för att ni kom.

  5. Biggan skriver:

    Tack ewa för allt det du skrev.Nu b ehöver jag bara hänvisa till din Blogg och kan ägna mig åt att använda min egen Blogg till att redogöra för tiden innan och efter att Du och B var där 🙂 Och tack för att Du orkade vara med .Var så roligt astt se er där! Vi gör om e´t nästa år…………..

  6. elsecarla skriver:

    Så fint at dere kom til träffen og fint å prate med deg ”på tomannshand” i soffan siste kvelden.
    Tenk at vi kan ha det så roligt sammen, det er vel blant det, jeg husker best av alt. Takk….takk…

Kommentera

