Betala dyrt

En god vän till mig har det lite som jag. Ha en dag trevligt och betala med två dödströtta dagar efter det. Ibland är det värt priset, ibland inte. Nu har jag varit rejält trött ett bra tag efter vår semester (där jag för övrigt inte överansträngde mig precis) Den här gången var det värt priset. Tänk att få se något annat än vad jag kan se genom de här lägenhetsfönstrena, tänk att få glädja sig åt Guds stora natur som talar till mig och lever framför mig och med mig och jag med den.  Det är stort att få uppleva det igen och igen.

Jag blir smått lyrisk av natur omkring mig. Det har alltid varit så. Som barn var jag inte inomhus mer än jag måste, har inte varit det som vuxen heller, har alltid sett till att ha utomhusaktiviteter, Ridning paddling orientering osv. Eller att bara sitta helt stilla och ta in vad vår Herre bjuder ögat att fröjdas över.

Men det är DET som är värt priset, det finns så mycket annat som inte är värt att ligga stilla för, vara orkeslös för, tappa orden för Må Jag få kraft att tacka nej till sådant. Ibland lyckas jag, ibland inte.

Nu skall jag endera dagen vara med om en sak som verkligen är värd priset av utmattning. Jag skall vara med på Klaradags Gudstjänst. Ja klaradagen firas inte på Klaras dag, det vore för opraktiskt, men det blir en dag i anslutning till den. Vi samlas och minns klara, Franciskus kompis Klara som levde för herren med stor frimodighet, Det skulle behövas många Klara i vår tid. En hel armé av Klaror…….. och Franciskus killar, alla med uppgiften att bygga upp Kristi kyka på jorden. hängivna, glada tjänande……..

Det blir en stilla och fin gudstjänst i all enkelhet som sig bör, men innerlighet och gudslängtan och gudsmöte som innehåll. Ja det blir en glädjens dag. Att få möta andra kristna människor med den enkla kristna tron och livet!

Jag ser fram emot att bli trött en gång till !

Om macthilda

Pastor, fotograf, journalist pensionär och kökspolitiker
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Betala dyrt

  1. Inga Johansson skriver:

    Skönt trött! Det skillnad på trötthet och trötthet. Ha en bra dag tillsammans.

Kommentera

